naar boven  

Wendy online. Efficiënt ademen helpt tegen vakantiestress: met deze oefeningen zal je relaxed op vakantie gaan

08-08-2023

Een disfunctionele ademhaling kan aan de basis staan van klachten die je in eerste instantie niet direct met je ademhaling associeert, zoals druk op de borst, een opgejaagd gevoel, duizeligheid, hyperventilatie, vermoeidheid, slaapstoornissen, stress of zelfs een burn outAdemcoach Ingrid Del Ferro legt uit hoe jouw ademhaling reageert op stress. Zij geeft in dit artikel oefeningen die zorgen voor rust in body & mind.

Meer dan de helft van volwassenen kampen met vakantie stress

Het is eindelijk zo ver; de vakantieperiode. De tijd waar de meeste van ons reikhalzend naar uitkijken. Hoewel vakanties bedoeld zijn om te ontspannen en nieuwe energie op te doen, kan het voor sommigen ook een bron van stress worden; vakantiestress. Voor mensen die stotteren, kan deze stress zelfs nog intenser zijn en kan het hun spraakprobleem zelfs tijdelijk verergeren. In mijn gastblog ga ik wat dieper in op dit onderwerp en deel ik enkele tips om stress de baas te zijn.

Vakanties worden vaak geassocieerd met ontspanning en plezier. Mensen kijken er vaak maanden naar uit en hebben hoge verwachtingen. Maar juist die hoge verwachtingen kunnen leiden tot druk en stress. Tijdens de vakantie worden mensen vaak blootgesteld aan nieuwe situaties, zoals reizen naar onbekende bestemmingen, communiceren met mensen die ze niet kennen en dan ook nog in een vreemde taal. Wanneer je een stotterprobleem hebt, kunnen deze factoren een trigger zijn, waardoor juist in de vakantie het stotteren zich verergerd. Binnen ons instituut is daarom ook de periode voor en tijdens de vakantie een mega drukke tijd. Vele jongeren kiezen voor een intensieve training om binnen vijf dagen van het stotteren af te komen om zodoende vol zelfvertrouwen en met een vloeiende spraak van hun vakantie te genieten.

Maar ook als je niet stottert, blijkt uit onderzoek dat meer dan de helft van de bevolking last heeft van vakantiestress. Je bent uit je veilige omgeving. Of je komt al uitgeteld en vol stress van je drukke werk weken op je eindbestemming aan. De meeste van ons hebben dagen nodig om te ont-stressen. Maar hoe fijn zou het zijn als je vanaf het begin van jouw vakantie lekker relaxed kan genieten?

Een efficiënte ademhaling is een krachtig hulpmiddel tegen stress

Een efficiënte ademhaling is een krachtig hulpmiddel die direct invloed heeft op ons fysieke en mentale welzijn. Wanneer we gestrest zijn, hebben we de neiging om onbewust meer te gaan inademen. Als je nerveus bent, wordt je ademhaling hoger, oppervlakkiger en sneller. Het accent ligt dan op veel inademen, terwijl er minder wordt uitgeademd. De niet-uitgeademde lucht blijft in de longen en het bloed circuleren. Zo ontstaat er een verkeerde samenstelling van zuurstof en koolzuurgas. Die combinatie zorgt ervoor dat je fysiek, maar ook mentaal in de problemen komt. Ademhalen kunnen we dus wel. Het probleem is vaak uitademen.

Hieronder een paar adem-tips volgens de Del Ferro methode die zorgen voor een direct ontspannen ‘’vakantie gevoel’’. Deze oefening kan je staand of liggend doen. Ter voorbereiding of tijdens je reis. Maar ook heerlijk als je op je strandbedje ligt en even helemaal wil ontspannen.

  • Begin met een uitademing, door je mond.
  • Laat hierbij heel bewust je schouders zakken.
  • Houd na de uitademing een pauze om je ademhalingsspier, het middenrif, te ontspannen.
  • Adem pas weer, rustig door je neus in, nadat jouw lichaam aangeeft dat het zuurstof nodig heeft. Doe dit niet overdreven diep. Stel je een heerlijk parfum voor waaraan je ruikt en laat de lucht als het ware binnenstromen.
  • Zet tijdens het inademen je ribben horizontaal uit elkaar, waardoor je een gestreste borst- of schouderademhaling voorkomt.
  • Adem daarna direct weer uit en neem weer een pauze. Herhaal de oefening een aantal keren en geniet van de rust die het met zich meebrengt.

De uitademing en de pauze daarna zijn een perfect kalmeringsmiddel, aangezien je middenrifspier zich dan totaal ontspant. Deze oefening helpt je ook om uit je hoofd, je zorgen, je denken, te komen. Door deze oefening meerdere malen per dag te doen, zal je merken dat je rustig wordt. Probeer niet bewust je buik uit te zetten bij de inademing. Buikademhaling wordt in de wandelgangen vaak geadviseerd, echter vinden de meeste mensen dit heel lastig. Daarbij komt dat lucht niet in je buik komt, maar in je longen. Wanneer je volgens de Del Ferro techniek ademt, gebruik je de onderste delen van je longen, je middenrif en je ribben, hetgeen, wetenschappelijk bewezen, een zeer effectieve manier is om zo efficiënt en ontspannen mogelijk te ademen.

Voor mensen die stotteren is deze oefening ook uitermate geschikt. Echter, vergt er tijdens het spreken een specifieke spreek techniek om het stotteren af te leren. Belangrijk is dat je je ervan bewust bent dat je altijd moet spreken op een uitademing. Mocht je hier meer tips over willen, plan dan een gratis gesprek, met een van onze medewerkers in.

Tenslotte, zorg ervoor dat de voorbereiding soepel gaat. Lijstjes maken helpen vaak, blijf in het ‘nu’, hetgeen je bereikt door bovenstaande oefening meerdere malen per dag te doen en je zult merken dat zowel jouw mind als body tot rust komen.

Bon voyage!

Zonnige groet van Ingrid.

Ingrid Del Ferro

Ingrid Del Ferro is directeur van het gelijknamige Del Ferro instituut en heeft de leiding over dit inmiddels wereldwijd bekende instituut. Zij is een van de bekendste stotter en ademcoaches van Nederland en begeleidt managers, CEO’s, BN’ers, politici, topsporters en mensen die last hebben van stotteren, hyperventilatie, burn out klachten, stress/angst- en andere ademhalings-gerelateerde problemen. Naast persoonlijke coaching trajecten wordt ze ook regelmatig ingehuurd door bedrijven voor burn out preventie. Momenteel schrijft zij haar derde boek over het belang van efficiënt ademen.

Ben jij benieuwd geworden naar het Del Ferro instituut of wil je eens geheel vrijblijvend online een informatie gesprek? Klik hier.